Kdo jsem

Kdo jsem

Jmenuji se Baruš Jeřábková a jsem umělkyně, lektorka a učitelka. Jako umělkyně se věnuji především audiovizuální tvorbě, která se neobejde bez elektroniky. Proto je její používání pro mě přirozené a baví mě neustále objevovat nové blbinky, kterými ale mohu vyjádřit něco ze sebe. Pořádám workshopy a přednášky pro učitele a děti. Chci, aby moje programy vždy vycházely z vlastní zkušenosti, a proto aktivně tvořím a neustále se učím. Mým cílem je přání inspirovat ostatní, aby obdivovali svět v detailech, a aby se trochu nakazili uměleckým, bláznivým a především hravým a kreativním myšlením. 

Vystudovala jsem učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby na PdF MU a mám poměrně pestrou pedagogickou praxi jak ze škol, tak volnočasových aktivit.

Mým dětským snem bylo být malířkou, ale později jsem dala přednost pedagogické dráze. Nicméně uměleckou tvorbu jsem nikdy neopustila, ačkoliv se hodně proměnila. Momentálně mě zajímá elektronická hudba ve spojení s animacemi, body artem s performativními prvky a prací se světlem nebo se zcela obyčejnými výjevy z našeho okolí, upozorňování na detail, na krásu v obyčejnosti, kterou často přehlížíme.

Na začátku mé hudební tvorby stálo mé učení se hře na klavír v dětství, postupem času jsem nabrala cenné zkušenosti v kapelách v naší církvi a amatérském pěveckém sboru. Pak jsem v rámci táborů a další práce s dětmi začala skládat písničky pro děti. Některé z nich můžete najít na mém YouTube kanále "Baruš Mima". Později jsem objevila možnosti tvorby hudby na mobilních zařízeních, což mi otevřelo nové možnosti pro autentickou tvorbu. Svou novou cestu jsem začala sdílet na svém druhém YouTube kanále "Rooshie". Tato zkušenost mě také přivedla k členství v mezinárodní hudební komunitě, kde zkoumám, jak se v 21. století můžeme sami vzdělávat pomocí internetu a sociálních sítí, a jak můžeme kreativně spolupracovat a komunikovat prostřednictvím uměleckého prožitku.

Aktuálně spolupracuji s Eduzměnou Kutnohorsko, Národním pedagogickým institutem, spolkem Prototýpci, platformou OrgPad a jako dobrovolník i s vývojářem hudebních aplikací Elf Audio. Vyučuji také hudební a výtvarnou výchovu kombinované studenty gymnázia Heřmánek.

Více na barus.cz

Rozhovory, přednášky a články

Rooshie - koala masterclass - interview

Rozhovor se mnou v angličtině o tom, jak jsem se dostala k hudbě a pak i k elektronické hudbě, o mém přístupu v tvorbě a práci s Koalou. Pro Elf Audio - vývojáře Koala Sampleru.

Přednáška: Učitel IN - Mobil, internet a druhá strana zeměkoule

Přednáška o tom, jak se dá audiovizuálně tvořit s málem vybavení, ale hodně ujeté kreativity.

Článek: Z deníčku těhotné koaly aneb o hudební produkci z postele

Rozhovor podcast: (1.díl VV): Na výtvarce jsme s žáky dělali obal k Babičce

Rozhovor podcast: (2.díl HV): Každý nemusí znát noty, vztah k hudbě vzniká jinak

Rozhovor v LETS TALKIN

O mém pohledu na význam hudby, cestě k ní, o Koala Sampleru, komunitě a o tom, co mám ráda k jídlu :)

Po rozhovoru také následovala dvě živá vystoupení, jedno za Rooshie (improvizovaná elektronicko-vokální hudba) a jedno za Baruš Mima (šílená píseň Borůvky)

Rozhovor: O chudých a opovrhovaných umělcích se dnes učíme ve škole

Rozhovor a spolupráce při představení nového plug-inu pro vokalisty

Jakob Haq je významný youtuber s mezinárodním publikem v oblasti mobilní hudební produkce. Požádal mne o spolupráci na představení nové aplikace, ke kterému potřeboval zpěváka. Video je současně rozhovorem a tutorialem a je v angličtině.

Rozhovor: Ideální hodina výtvarky? Dát dětem hromadu barev a prostor věci pokazit

Rozhovor: Děti on-line stejně jsou. Škola jim může pomoci strávit čas užitečně

Článek: Návody, nebo naprostá volnost ve výtvarce?

Odkaz na článek na webu Eduzměny

Na školách se pohybuje spoustu zajímavých učitelů s cennými zkušenostmi a názory, které mohou být velice užitečné pro druhé. Takoví se 9. února sešli na prvním setkání Metodického centra pro umění a kulturu, jehož startovním tématem byl „stereotyp“. Účastníci rozvinuli hlubokou diskuzi, která by se dala shrnout do knihy. A tak vznikl aspoň tento článek, abyste mohli nasát nějakou novou inspiraci.

Přednáška - "Jen" aplikace

Odkaz na uvedení přednášku na stránce Pedagogické info

Jak může nehmatatelná aplikace změnit někomu život od základu? Jak může být digitální nástroj nečím, co přestaví člověku mozek? Dá se kreslit myšlenkami? A dají se pak tyto myšlenky číst? Na všechny tyto otázky vám odpoví Baruš, umělkyně a pedagožka, která už má skoro tisíc dokumentů v OrgPadu, nástroj školí a neumí si už bez něj představit prostě vůbec nic. Přinášíme záznam prezentace z nedávné OrgPad konference 2022.

Pětiminutovka | OrgPad | Barbora Jeřábková

Mgr. Barbora Jeřábková, RNDr. Pavel Klavík Ph.D.: Počítačové hry, YouTube a mobil - lepší než škola?

OrgPad ve výuce na ZŠ: praktické příklady představuje Barbora Jeřábková


Kreativní myšlení v postfaktické době - Přímý přenos z Festivalu umění a kreativity ve vzdělávání

Záznam semináře na YouTube

Kreativita, život, radost, motivace, individualita, čas, samostatnost, smysluplnost a RVP. Jak to skloubit? Hledání, zklamání, únava, chaos, nemám na to, jdu pípat na kasu do Billy, OrgPad, přihořívá, hoří! A dál? Páni, najednou jsem tě poznala! Najednou jsem se poznala… Jo takhle se to dá ještě použít, a takhle, a takhle! Nápad, nápad, nápad! No jó, už jdu spát…

Moje závěrečné práce, na které se často odkazuji, a tak se hodí je tu mít :)

Diplomová práce - Mezi tahy (o psychologii dětské kresby)

Odkaz na práci v informačním systému Masarykovy univerzity

Obsahuje hlavní část a přílohu, obě části mají stejnou důležitost a jsou vzájemně provázané

Bakalářská práce - Nežádoucí žádoucí (o umění se dívat kolem sebe)